Korte geschiedenis

Geschiedenis van Kiwanisclub Westland

In september 1993 zijn de eerste drie leden, begeleid door 2 leden van club Rotterdam en twee leden van Club Den Haag, bijeen gekomen om te komen tot een Kiwanisclub in het Westland. Binnen enkele jaren was het aantal leden uitgegroeid tot 25 en op 16 november 1996 was het moment daar om de opbouwfase af te sluiten met de “charter”.

Als charterproject werd gekozen voor een rolstoelbus voor Bejaardencentrum de Ark in Wateringen. Het benodigde geldbedrag van f 90.000,- leek erg hoog gegrepen, maar onder de bezielende leiding van medeoprichter en eerste president Bram Troost werd het doel toch verwezenlijkt.

Vele grote en kleine projecten volgden. Een greep uit deze activiteiten:

• Sponsorlopen op alle Westlandse basisscholen voor het oplossen van het jodiumtekort in ontwikkelingslanden in samenwerking met Unicef.
  • Verschillende acties voor Wim van den Burg voor zijn projecten in Kenia.
  • Meer dan tien jaar medeverantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de Wollebrandcross.
  • Tien keer Kiwanis Westland Culinair op het Wilhelminaplein in Naaldwijk.
  • Van recenter datum is het Kiwanis Westland Goede Doelen Golftoernooi, dat we inmiddels al zes keer met mooi resultaat hebben georganiseerd.

Met de hierbovengenoemde activiteiten werd meestal geld bijeengebracht voor goede doelen. Daarnaast hebben we ook vaak de handen uit de mouwen gestoken, bijvoorbeeld met het opknappen en vleermuisvriendelijk maken van oude bunkers in het Staalduinse Bos. Voor het Westlands Museum het opknappen van een oude tuindersschuit. Snoei- en kapwerkzaamheden in natuurgebied Solleveld. Het plaatsen van een hek in het Staalduinse Bos. Zelfs hebben enthousiaste leden met een heuse Kop-van-Jut op verschillende Westlandse braderieën gestaan.

De laatste jaren zijn er nog een aantal bijzonder leuke activiteiten opgezet. We hebben al verschillende keren een pub quiz georganiseerd, waarvan de opbrengst wordt besteed aan kleinere goede doelen. We hebben samen met enkele andere instellingen de stichting Westlands Sinterklaasfeest opgezet om kinderen uit kansarme gezinnen toch een leuke sinterklaas te bezorgen. En we organiseren jaarlijks het Westlands Vliegerfeest, een unieke happening voor basisschool- leerlingen

Verder veel bedrijfsbezoeken en andere evenementen, vaak met partners.

Zeker niet onvermeld mag blijven de feestelijke jaarlijkse bestuurswissel en het niet minder feestelijke jaarlijkse nieuwjaarsdiner uiteraard met partners.